Реклама:
Якщо Ви самі відчуваєте, що недостатньо добре справляєтеся з ситуацією і не знаєте, як допомогти собі та своїй дитині можна припустити, що процес адаптації відбувається з ускладненнями і, можливо, Вашій родині потрібна допомога фахівця.
Про значущість та складність періоду, пов'язаного з адаптацією дитини в школі, є достатньо психологічної та педагогічної інформації. Саме в ці перші місяці починають формуватися ті системи відносин дитини зі світом і самим собою та стійкі форми взаємовідносин з однолітками та дорослими, а також базові установки, які суттєво визначать надалі успішність його шкільного навчання, ефективність стилю спілкування, можливості особистісної самореалізації в шкільному середовищі.
У найпоширенішому своєму значенні шкільна адаптація розуміється як пристосування дитини до нової системи соціальних умов, нових відносин, вимог, видів діяльності, режиму життєдіяльності і т.д. Дитина, яка вписується в шкільну систему вимог, норм та соціальних відносин, найчастіше і називається адаптованою. Важливо, щоб цей пристрій було здійснено дитиною без серйозних внутрішніх втрат, погіршення самопочуття, настрою, самооцінки.
Період адаптації до школи поділяється на два етапи: первинна адаптація – період, що триває перше півріччя навчання у школі та остаточна адаптація, яка завершується після закінчення першого року навчання.
До школи адаптується як сам першокласник, а й його сім'я, оскільки виникає необхідність спілкування з новими собі системами: школа і батьки однокласників. Як допомагати дитині з виконанням домашніх завдань? Хто має це робити? Як ставиться до шкільних оцінок? Чого слід очікувати від дитини у школі, вдома? Яка міра участі батьків у житті класу, школи? Чи згодні батьки між собою у тому, як і що вони вимагатимуть від дитини? Яким чином можна надавати дитині підтримку під час адаптації? Від того, наскільки вдається домовитися з цих та багатьох інших питань, залежить успішність проходження сім'єю цього життєвого етапу. Сім'я може стати опорою та підтримкою для дитини, а іноді додатковим стресогенним фактором.
Щоб батькам самим зрозуміти, як відбувається процес адаптації їхньої дитини необхідно відповісти для себе на такі запитання:
Якщо на більшість питань Ви змогли дати позитивну відповідь і вчитель у школі, загалом, задоволений тим, як дитина ставиться до школи та її успішністю, то можна говорити про те, що процес адаптації до школи проходить успішно . Якщо більшість відповідей негативні, і Ви самі відчуваєте, що не досить добре справляєтеся з ситуацією і не знаєте, як допомогти собі та своїй дитині можна припустити, що процес адаптації проходить з ускладненнями і, можливо, Вашій сім'ї необхідна допомога фахівця.
Федорець Ольга Володимирова, психолог, сімейний психотерапевт.
Дата публікації: 09.09.2023
Публікацію перенесено на новую страницу.
Statistics: 117