Реклама:
Часто мами кажуть: пару місяців погодуватиму, потім все одно молоко пропаде. Або: погодувати до півроку, потім прикорми почнуться, і взагалі можна пити з чашки. Або так: годую до року, у крайньому випадку, потім молоко вже нічого корисного не містить. Яка ж з цих думок можна вважати правильною?
Справді, в даний час до 3-х місяців грудне молоко отримує лише 10-14% дітей, інші вже штучні. Причина такого раннього припинення грудного вигодовування не в тому, що мами не хочуть годувати, чи їм рано треба вийти на роботу, чи їм заважає погана екологічна обстановка. Причина напрочуд проста і невигадлива: жінки просто не вміють цього робити - годувати грудьми. Вчиться їм, на жаль, у сучасному суспільстві практично немає в кого. Та й більшість жінок навіть не думають про те, що годування груддю потрібно вчитися. А тим часом, грудне вигодовування – це жіноче мистецтво, таке саме, як, наприклад, уміння вишивати, шити, в'язати, смачно готувати.
Чомусь нікому не спадає на думку чекати від жінки, яка вперше взяла в руки спиці та пряжу, шикарного светра. Але всі вважають, що жінка, яка вперше взяла до рук новонародженого, знає, як його прикладати до грудей. Вона могла б це знати, якби протягом усього попереднього життя, починаючи з раннього дитинства, вона спостерігала, як інші жінки годують грудьми і доглядають своїх малюків, тоді б навички грудного вигодовування та догляду за немовлям їй були б відомі і зрозумілі. Але навіть у такій ситуації, яка вперше народила жінці, знадобилася б практична допомога більш досвідченій матері. Одна річ – дивитися, як годують інші, та інша річ – годувати самій. У сучасному цивілізованому суспільстві втрачено жіноче мистецтво грудного вигодовування, втрачено культуру материнства. Молода мама, навіть готова вчитися материнству, може не знайти у своєму оточенні жінки, яка має досвід природного вигодовування та догляду за немовлям. У неї буде багато порадників, які насправді не мають уявлення про природні потреби дитини, але впевнені у своїй правоті. Хочеться порекомендувати мамі, перш ніж прислухатися до порад, поцікавитися, як довго сам порадник годував грудьми і чи отримував від цього позитивні емоції? На жаль, для більшості мам зараз основними джерелами авторитетних відомостей про грудне вигодовування виступають дільничні педіатри, які здебільшого не мають особистого, успішного досвіду грудного вигодовування та необхідних теоретичних знань, але мають величезний досвід спостереження за вигодовуванням штучним. І досі користуються популярністю поради з книг, що постійно видаються і перевидаються, одного чоловіка педіатра, який нікого грудьми не годував і навіть не мав рідних дітей (Йдеться про Б.Спока.)
А як же книжки? На жаль, у багатьох сучасних книжках поради, які там даються щодо організації грудного вигодовування та догляду за немовлям можна озаглавити “Що потрібно зробити, щоб було більше проблем” або “Як швидше втратити молоко”. Навіть якщо у мами є найкращі книжки про грудне вигодовування, де все правильно і докладно викладено, грудне вигодовування власного малюка у неї може не вийти. Спробуйте, вперше взявши спиці та нитки, зв'язати щось по книжці. Навряд чи у вас відразу все вийде, але якщо Ви довго намагатиметеся, робити помилки, переробляти заново, коли-небудь Ви дійсно навчитеся в'язати. Але у мами та новонародженого немає часу та можливості вчитися методом проб та помилок. Здійснюючи помилки, мама отримує нестачу молока, або хворобу сосків, або відмову дитини від грудей, або все це разом. Якщо в цей момент поряд з нею немає людини, здатної вказати на помилки та показати, як їх виправити, годувати дитину вона не зможе. Ось і виходить, що зараз у нашій країні годують дитину успішно та довго приблизно 5% жінок. Це ті мами, яким пощастило: малюк відразу правильно взяв груди, а мама, прислухаючись до своїх інстинктів та потреб малюка, не звертає уваги на поради "бувалих" подруг та родичок. Часто така мама сумнівається у правильності своїх дій, тому що дитина її поводиться зовсім не так, як діти-штучники. І якщо у неї є внутрішні сили протистояти наполегливим порадам ззовні, грудне вигодовування у неї та малюка складається цілком успішно. На жаль, дуже часто, жінка, яка сумнівається в собі, у якої насправді все було добре, починає прислухатися до некомпетентних порад і повторювати чужі помилки.
Практичне навчання необхідним прийомам, передача особистого, вдалого досвіду від однієї мами до іншої – основа та запорука успішного грудного вигодовування. Мама, яка отримала необхідні теоретичні знання і навчена практичним навичкам і прийомам не має проблем із грудним вигодовуванням. Годує так довго, як це дійсно необхідно її дитині з погляду фізіології та психології. У цивілізованому світі стає дедалі більше організацій, які займаються поширенням та підтримкою у суспільстві знань про грудне вигодовування. Це не медичні організації. Це спільноти матерів, які мають успішний досвід грудного вигодовування і готові поділитися ним з усіма, кому він необхідний. Досвід грудного вигодовування передається від матері до матері. Ніяк інакше він передано бути не може.
Так вважають люди, які належать до грудного вигодовування, тільки як до джерела їжі для дитини. Таких людей зараз більшість. Якщо діяти за книжкою "Дитяче харчування", ставлячись до грудного молока тільки, як до їжі і замінюючи годування прикормом, до дев'яти місяців залишиться одне грудне годування рано вранці, та й його можна замінити кефірчиком... А насправді ссання грудей дитині потрібно не тільки для того, щоб наїстися. Йому потрібне спілкування з матір'ю під час прикладання грудей. Відповідаючи на занепокоєння і плач прикладанням до грудей, не замислюючись, чи потрібно зараз дитині їсти, пити чи спати, мама формує у малюка впевненість у ній, у тому, що вона завжди прийде на допомогу, у тому, що навколишній світ доброзичливий до малюка любить його. Все це необхідно людині для формування впевненості в собі та стійкої психіки, для благополучної соціальної адаптації та багато іншого. Якщо мама діє виходячи з фізіологічних та психологічних потреб дитини, поступово привчаючи її до їжі дорослих, то заміщення годування прикормом не відбувається. Перехід дитини на загальний стіл та грудне вигодовування – це паралельні процеси, а не взаємозамінні дії. Вони іноді перетинаються, т.к. спробувавши нову собі їжу, дитина прикладається до грудей, запиваючи їжу молоком. Заміщати годування прикормом дитині, що знаходиться на правильно організованому грудному вигодовуванні, не можливо ще й тому, що у дитини основні прикладання-годування пов'язані зі снами: дитина смокче груди засинаючи, і після пробудження. А сніданки, обіди та вечері, під час яких він знайомиться з новою їжею, відбуваються під час його неспання.
Мамин організм не знає, що у дитини сьогодні день народження і не починає виробляти рідину другого сорту. Молоко і на другому та на третьому році лактації містить усі необхідні дитині білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мікроелементи, гормони, захисні фактори та багато іншого. Під час інволюції лактації, коли грудне вигодовування закінчується природним чином, грудне молоко наближається за складом до молозива. Це необхідно, щоб максимально захистити мамині груди та здоров'я малюка у складний період відлучення від грудей. Малюк, посмакувавши кілька місяців молоко на тлі інволюції і отримавши великі кількості імуноглобулінів та інших захисних факторів, якими і багато молока під час інволюції, після відлучення не хворіє принаймні протягом півроку. І його мама, відлучивши малюка, ніколи не стикається з проблемами та вигляді маститу, на відміну від жінки, яка припинила стабільну лактацію невчасно та неписьменно. Так що молоко після року корисне дитині, так само, як необхідні їй і прикладання до грудей. Малюк після року прикладається до грудей, коли засинає і під час нічного сну, вранці, коли прокидається, прикладається вдень, щоб заснути, просить груди, коли хоче пити або запитати іншу їжу, коли засмучений, ображений, потребує втіхи, підбігає до мами посмоктати , коли скучив за нею. З віком потреба у докладаннях до грудей зменшується, т.к. зменшується потреба в абсолютному материнському захисті.
Всі діти дуже різні. Є малюки, які у свої 1,5-2 роки цілком спокійно можуть обходитися без грудей, і є діти, яким мамині груди потрібні до 3-4років. Твердження, що смоктати груди більше року шкідливо, не вкладається і в біологічні рамки, якщо подивитися на людину, як на ссавець із загону приматів. Великі примати годують своїх дитинчат приблизно шість періодів рівних тривалості вагітності. Людина у разі тривалість грудного вигодовування виходить 54 місяці, чи 4,5 року. Можливо, комусь і не сподобається порівняння з мавпами, але треба все-таки враховувати біологію. У перші роки життя дитини закладаються основи її фізичного здоров'я, йде вдосконалення систем її організму, основний зростання мозку, посідає перші три роки життя дитини. Грудне молоко містить безліч компонентів, необхідні розвитку малюка. Цих компонентів немає ні в найсучасніших сумішах, ні в їжі дорослих, і ніколи не буде. Як уже говорилося вище, це фактори імунного захисту, фактори росту тканин, гормони та біологічно активні речовини, форми вітамінів та співвідношення мікроелементів оптимальні для засвоєння. Все це потрібно отримувати дитині не лише у перший рік життя.
Оптимальної тривалості грудного вигодовування немає. немає однакових дітей та однакових мам. При правильній організації грудного вигодовування закінчення цього процесу знаходиться десь між 1,5 і 4 роками, і залежить не від думки лікарів або близьких родичів і подруг, а від готовності до відлучення від грудей малюка, від термінів настання інволюції лактації у його мами від готовності самої мами до відлучення від грудей. І більше ні від чого.
Дата публікації: 07.11.2022
Statistics: 224